Att skaffa ett invaliditetsintyg i Stockholm

13 oktober 2020 jonas olsson

editorial

Har man gjort sig illa är viktigt att dokumentera skadan. Dels genom att gå till läkare och få hjälp och sedan genom att kontakta det egna försäkringsbolaget för att göra en skadeanmälan. Detta är av stor vikt när man behöver ha en grund för att kunna kräva ersättning i ett senare skede om skadan skulle ge bestående men.

 

Hur går det till?

När det gått mer än ett år är det brukligt att försäkringsbolaget hör av sig. De vill då veta om det finns några bestående men. Det kan innebära kroppsliga svårigheter att röra sig, men det kan även vara ärrbildningar som gett psykiska men. Om man svarar ja på frågan kommer de att vilja ha ett invaliditetsintyg.

Då tar man kontakt för invaliditetsintyg i Stockholm eller på den ort där man sökt för skadan. De i sin tur kommer att kontakta försäkringsbolaget för att försäkra sig om att de begärt in ett intyg. Sedan bokas en tid in för att göra en bedömning. Besöket på kliniken tar ca 30 min och är helt kostnadsfritt.

 

 

Vad händer sen?

Klinikerna gör intygen till alla olika försäkringsbolag. Det tar ungefär en vecka för intyget att bli klart och skickat till försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget får in invaliditetsintyget och eventuellt annan medicinsk information, som till exempel röntgenbilder. Därefter beslutar försäkringsbolagets egna läkare hur ersättningen ska se ut. 

Så om olyckan varit framme, oavsett vad man tror, så är det bra att ha skadan dokumenterad för framtida bruk. De flesta gångerna blir man helt återställd men det är helt klart bättre att vara på den säkra sidan. Det är trots allt anledningen till att man har privata försäkringar.

När oturen är framme ska man inte behöva oroa sig för vad som händer sen. Har man funderingar kan man alltid höra med sitt försäkringsbolag om vad som gäller.

Fler nyheter